• February 27, 2024

Een basis leggen voor een gezond leven met een gezonde spijsvertering

 

Beter een droge korst met rust en stilte dan een huis vol feesten, met strijd. (Spreuken 17:1)

Onze gezondheid beΓ―nvloedt ons hele leven. Het is ons welzijn. Het bouwen van een fundament van gezondheid en welzijn is een open deur naar geluk. Ons spijsverteringssysteem is die basis. We worden op fysiek, mentaal en emotioneel niveau beΓ―nvloed door wat we consumeren en hoe het wordt opgenomen (of niet wordt opgenomen) in ons lichaam. Ons spijsverteringssysteem is onze interne reiniger. Er zijn veel dingen die onze gastro-intestinale gezondheid beΓ―nvloeden, omdat het erg delicaat en gevoelig is. Eigenlijk is het moeilijk om iets te vinden dat de darmen niet aantast. Het lijkt erop dat ze echt de lage belasting van ALLES krijgen. Zonder de juiste functie, zult u niet zo levendig en gezond zijn als u zou kunnen zijn wanneer uw g.i. systeem draait op zijn best. Om op de top van je spel te staan, moet je ervoor zorgen dat je goed overweg kunt met het voedselΒ  amitriptyline ruined my life dat je eet en al het andere dat je binnenkrijgt. Voedsel is je levenskracht. Het is het beste medicijn dat je kunt krijgen, want de natuur dient ons allemaal. Uw gastro-intestinale gezondheid is erg belangrijk en mag nooit worden onderschat. Het vereist grote zorg, net als al het andere dat van groot belang is in je leven. Het resultaat van een gezond spijsverteringssysteem is een overvloed aan energie, een gevoel van lichtheid in het lichaam, scherp mentaal functioneren, helder zicht en evenwichtige emoties om er maar een paar te noemen.

Hoogtepunten van belang

1. Kauw je eten heel goed. De mechanische actie van kauwen breekt voedsel af in kleine stukjes die gemakkelijker worden aangevallen door spijsverteringssappen. De chemische acties van speekselenzymen, die worden geproduceerd door de speekselklieren in de mond, beginnen koolhydraten te verteren.

2. Eet in een rustige en ontspannen omgeving. Zit stil en ontspan een paar minuten na het eten. Een paar minuten rusten na het eten zorgt ervoor dat dit zeer gecompliceerde proces goed van start gaat.

3. Eet rauw fruit tussen de maaltijden door en niet bij de maaltijden. Voor mensen met een zwakke spijsvertering veroorzaakt het eten van rauw fruit bij de maaltijd darmgas en een opgeblazen gevoel. Gekookt fruit is misschien gemakkelijker te verteren als toetje.

4. Eet vers bereide maaltijden. Probeer bewerkte voedingsmiddelen en restjes zoveel mogelijk te vermijden. Vers gekookt voedsel is het voedzaamst en vrij van schimmel of oudheid.

5. Vermijd te veel eten. Vul jezelf niet op. Kleine maaltijden verteren gemakkelijker en geven u geen vol, zwaar en moe gevoel. De oude Ayurvedische geneeskunde beveelt aan om bij elke maaltijd de hoeveelheid voedsel te consumeren die in twee tot een kom gevormde handen past. Gun jezelf de tijd om weg te gaan van de tafel en te stoppen met eten terwijl je nog een beetje honger hebt. Matige porties worden comfortabeler verteerd. Grote maaltijden stellen hogere eisen aan de spijsvertering, omdat uw lichaam slechts een bepaalde hoeveelheid spijsverteringssappen kan produceren.

6. Eet op vaste tijden. Je spijsverteringsorganen werken het beste als je een regelmatig schema volgt. Zelfs als je niet elke maaltijd eet of veel maaltijden eet, probeer dan een vergelijkbaar ritme aan te houden als je eet.

7. Drink elke dag veel water, maar drink niet veel tijdens de maaltijd. Te veel drinken tijdens de maaltijd verdunt de maagsappen en -zuren die nodig zijn om je voedsel te verteren. Ja, u moet gehydrateerd blijven, maar drink tussen de maaltijden door of beperk de hoeveelheid die u drinkt tot één tot twee kopjes. Er zijn enkele zeer belangrijke orgaansystemen die afhankelijk zijn van water om in leven te blijven. Als u niet genoeg water binnenkrijgt, haalt uw lichaam water uit de darmen, waardoor de ontlasting moeilijk te doorstaan is. Cafeïne kan ook uitdroging veroorzaken omdat het als diureticum werkt en water uit het lichaam dwingt. Pas ook op voor chloor en fluoride, een van de weinige slechte dingen voor u in kraanwater. Drink omgekeerde osmose of gedestilleerd zuiver water. Voeg een schijfje citroen toe voor de smaak en vitamine c.

8. Ontlast elke dag op hetzelfde tijdstip. Zelfs als je het gevoel hebt dat je niet hoeft te poepen, maak dan elke dag op hetzelfde tijdstip tijd vrij om te proberen je darmen te verplaatsen. De beste tijd is meestal een half uur tot een uur na het ontbijt.

9. Kom in beweging en oefen. Lichamelijke activiteit die uw ademhaling en hartslag verhoogt en de activiteit van uw darmspieren stimuleert, waardoor meer voedselafval sneller door uw darmen wordt geduwd. Oefening is een tegengif voor bijna alles wat ons scheelt. Het verbetert de spijsvertering en het metabolisme en elk ander onderdeel van onze fysieke, mentale en emotionele gezondheid.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *